burn-out voorkomen 5 tips

Burn-out herval voorkomen

Met deze tips kun je burn-out herval voorkomen. Pas de tips zelf toe of vraag begeleiding zodat je jouw valkuilen van burn-out tijdig herkent
Na een burn-out zit de schrik bij de meeste mensen er goed in. Dit wil ik nooit meer meemaken. Sterker nog: dit wens ik niemand toe, zijn veel gehoorde opmerkingen als men over zijn burn-out praat.
Door zelf actief op zoek te gaan naar de reden waarom jij in burn-out beland bent, wordt het makkelijker om je valkuilen te zien en ze te vermijden. Daar draait immers elk burn-out preventie plan om.

Burn-out herval voorkomen met deze 5 tips

1. Ga na wanneer jij rust vindt
2. Ontdek je piekermomenten en piekeronderwerpen
3. Hou bij waaraan jij je ergert op het werk en waarom
4. Benoem je valkuilen, kwaliteiten en verwijten
5. Sta stil bij wat je echt graag doet en goed kunt

gezocht burn-outcoach

Burn-out is ongezonde stress

Burn-out is ongezonde stress. Dit wil zeggen dat je in burn-out belandt als je lichaam irritaties langdurig opkropt.
• Irritaties: ergernissen op je werk en privé
• Opkroppen: je houdt deze ergernissen in jezelf, je bent een binnenvretter zoals ze zeggen. Je uit ze niet
• Langdurig: dezelfde situatie houdt meer dan 3 maanden aan

Om burn-out te voorkomen, is het daarom belangrijk om een zicht te krijgen op deze 3 componenten zodanig dat je de neerwaartse spiraal kunt doorbreken.

Hoe deze neerwaartse spiraal doorbreken?

1. Leer anders omgaan met stress (mindset, anders denken)
2. Ontdek vaardigheden (softskills) die je kunt versterken
3. Versterk je communicatievaardigheden

burn-out voorkomen met michel piedfort

Burn-out voorkomen met persoonlijke begeleiding

Wie bij het uitwerken van zijn persoonlijke burn-out preventieplan begeleiding wenst, kan hiervoor terecht bij Michel Piedfort van Algida waarmee wij samenwerken. Hij heeft veel ervaring met het begeleiding van mensen na burn-out en heeft een eigen programma gemaakt.

Als begeleider is hij erkend waardoor hij loopbaancheques van de Vlaamse Gemeenschap kan aanvaarden waardoor je amper 10 euro per uur betaalt. De eerste loopbaancheque omvat 4 uur begeleiding. Wie daarna nog verder wil gaan, kan nog 3 uur extra begeleiding aanvragen via de website van VDAB.

Je bestelt en betaalt de loopbaancheque uitsluitend aan VDAB/Edenred.

Burn-out en werkhervatting

De burn-out preventie is gericht op de werkhervatting. De nadruk ligt met andere woorden dus op het volhouden van je werk in de toekomst.

Uit alle interviews met mensen die we gedaan hebben, blijkt telkens weer dat je na burn-out nog wel een leuke job kunt doen, even gedreven kunt en dat burn-out niet het einde van je loopbaan betekent.

Voorwaarden voor succesvolle werkhervatting


De succesratio van werkhervatting na burn-out verhoogt enorm als men:
1. Kan opstarten in een prikkelarme en stressvrije omgeving
2. Er iets verandert op de werkplek
3. Er iets verandert in je hoofd
Tijdens de loopbaanbegeleiding gaan we daarom hier ook dieper op in.

Burn-out herval voorkomen

Wil je hulp bij het opstellen van je burn-out preventie plan en je valkuilen beter leren omzeilen? Vraag dan hier je gratis intakegesprek

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
Scroll naar top