burn-out overvalt je getuigenis

Burn-out overvalt je. Ineens kun je niets meer

Een huilbui op kantoor zonder aanleiding, ’s avonds gezond gaan slapen en ’s morgens niet kunnen opstaan, letterlijk de deur niet uit kunnen, ineens op de grond vallen en niet meer op kunnen staan, een spierblokkering in de voet waardoor je geen auto meer kunt rijden, plots niets meer horen, … het zijn maar enkele voorbeelden van hoe het begin van een burn-out zich bij mensen aankondigde. Een burn-out overvalt je echt. Plots, ineens en vaak op zeer ongemakkelijk moment.

Burn-out overvalt je en dat is een zeer beangstigend gevoel

Als zelfhulpgroep hebben we ondertussen al honderden verhalen gehoord van mensen in burn-out. Wat mij altijd opvalt is de genadeslag, zegt Michel Piedfort die een boek over burn-out schrijft.

1. Kun jij je voorstellen dat je op kantoor, ineens zonder aanleiding begint te huilen en de tranen niet kunt stoppen. Daar zit je dan als stoere medewerker zo slap als een vod tussen al je collega’s die zelf ook niet weten hoe ze moeten reageren. Zeker als je niet kunt vertellen wat er is gebeurd of waarom je zit te huilen. Het overkwam Lieve, een marketing medewerker.
2. Els ging ’s avonds gezond slapen en kon ’s morgens niet uit haar bed. Ze wilde wel opstaan maar haar benen en lichaam wilde niet mee. Je ligt verlamd, je kunt praten, je kunt denken maar dat opstaan gaat totaal niet. Els had de avond er voor niets gedaan dat anders was dan anders.
3. Toen Kristine naar haar werk wilde vertrekken, had ze haar jas en schoenen al aan. Maar toen ze de deur wilde openen, merkte ze dat ze niet naar buiten durfde. Zo ineens. De angst van wat gebeurt er nu bij mij moet enorm geweest zijn.
4. Het begin van een burn-out kan ook levensgevaarlijk zijn. Zo was Brenda op de snelweg aan het rijden toen ze ineens een kramp in haar armen kreeg. Ze kon nog net haar auto op de pechstrook zetten. Daarna was ze helemaal verkrampt.
5. En wat denk je van Christine, zij zakte letterlijk op straat neer en kon niet meer opstaan. Zij had de kracht in haar benen niet meer. Ze hebben haar echt naar binnen gedragen.

Telkens is het overweldigende plotse karakter van die burn-out, het letterlijke uitvallen van het lichaam, de crash dat mensen bijblijft.

Een tekort aan vitamine B12 en cortisol bij burn-out

In het ziekenhuis worden meteen testen gedaan. De dokters zeggen daarna vaak dat er niets aan de hand is. Dit wil dan zeggen dat de blokkering niet vanuit een slecht functioneren van spieren verklaard kan worden.

In het ziekenhuis worden meteen testen gedaan. De dokters zeggen daarna vaak dat er niets aan de hand is. Dit wil dan zeggen dat de blokkering niet vanuit een slecht functioneren van spieren verklaard kan worden. Maar waaraan ligt het dan wel?

Maar waaraan ligt het dan wel?

Niet in alle gevallen worden bloedtests gedaan. Tekort aan Vit B12 wordt zelden opgemerkt! Nochtans spreekt volgende tekst voor zich. In stresssituaties heb je een grotere behoefte aan vitamine B12. Er is meer vitamine B12 nodig voor de aanmaak van hormonen en neurotransmitters. In stresssituaties worden hormonen zoals adrenaline, noradrenaline en serotonine in grote hoeveelheden vrijgemaakt, waarbij de vitamine B12-voorraad aanzienlijk wordt gebruikt. Als je een te lange tijd in een stressvolle situatie verkeert, kun je dus een tekort aan vitamine B12 krijgen.

Bovendien kan de juiste hoeveelheid vitamine B12 helpen om stress terug te dringen, omdat deze vitamine een gezonde functie van het zenuwstelsel motiveert. Wanneer het zenuwstelsel goed werkt, produceren de bijnieren niet zoveel cortisol, het hormoon dat geproduceerd wordt in tijden van stress.

Niet opgemerkte alarmsignalen

Als mensen dan bij zichzelf beginnen nadenken, vallen meestal een aantal puzzelstukken in elkaar. Er zijn wat vage fysieke klachten geweest zoals spierpijn, hoofdpijn of slecht slapen. Maar veel van die klachten gingen spontaan weer weg. Daarom wordt er vaak geen aandacht aan gegeven.

Het lichaam neemt de controle over. Je hersenen zeggen dat het genoeg geweest is en sturen prikkels die je tot plat liggen dwingen. Je hersenen nemen de controle over en dwingen je lichaam tot rust.

Hoe het iedereen kan overkomen

Mij overkomt het niet, het klinkt zo cliché. Burn-out is alleen voor strevers of hardwerkende zwoegende mensen. Het is voor mensen die veel overuren kloppen. We hoorden als zelfhulpgroep al honderden misverstanden.

Burn-out kan iedereen overkomen. Het is een onzichtbare energievreter die geruisloos je lichaam binnenkomt. De laatste zin is eigenlijk totaal fout. Achteraf gezien zeggen mensen die in burn-out zaten dat ze het wel hadden moeten zien aankomen, maar ze luisterden niet naar hun lichaam. Er waren wel signalen geweest maar ze werden gewoon genegeerd. Vooral omdat deze mensen al hard aan het werk waren en de signalen interpreteerden als een gevolg hiervan. Niet gemakkelijk wordt aan een burn-out gedacht.

Leer tijdig de signalen van burn-out herkennen

De overheid begint de ernst van burn-out in te zien. Werknemers die in burn-out vallen zijn gemiddeld immers 6 tot 9 maanden van het werk afwezig en dat kost veel geld.

Daar tegenover staat dat 2 op 3 werknemers die langer dan 3 maanden afwezig zijn van het werk nooit naar zijn werkgever terugkeert en ontslagen worden (na een re-ïntegratietraject of door medisch ontslag). Dit alles zijn geen goede vooruitzichten.

Het is daarom super belangrijk dat jij voor jezelf tijdig de signalen van burn-out leert herkennen. We sommen de belangrijkste daarom nog eens voor je op.

1. Fysieke symptomen

De fysieke symptomen zijn vooral aanhoudende vermoeidheid en slaapstoornissen.
Daarnaast treden er spierspanningen op die gepaard gaan met pijn in de rug en de nek.
Er zijn ook eetlustproblemen, spijsverteringsstoornissen (misselijkheid, maag- en darmstoornissen enz.), een plotselinge gewichtstoename of -verlies, hoofdpijn en duizeligheid.
Ook vaker terugkerende infecties kunnen een symptoom zijn omdat volgens sommige bronnen het immuunsysteem als gevolg van de burn-out verzwakt.

2. Emotionele symptomen

Burn-out resulteert in angst, nerveuze spanningen, een depressieve stemming en lusteloosheid. Je wordt prikkelbaar of, omgekeerd, je ervaart een gebrek aan emotie.

3. Cognitieve symptomen

Wie een burn-out heeft, kan moeilijker informatie verwerken. Je hebt moeite om je te concentreren, om meerdere taken tegelijk uit te voeren, om te nuanceren, en om beslissingen te nemen. Je hebt last van geheugenstoornissen, vergeetachtigheid en maakt (kleine) fouten.

4. Gedragsmatige symptomen

Geleidelijk aan verlies je met een burn-out je motivatie en maak je je los van je werk. Je neemt een onverschillige of cynische houding aan tegenover je werk en je collega’s. Je verliest je empathie, keert in jezelf en zondert je geleidelijk aan af. Je wordt intoleranter, en je gedrag wordt misschien agressief of zelfs vijandig.

Een burn-out overvalt je. Blijf hem voor met burn-out preventie

Wie zelf risico op burn-out loopt, neemt best zo snel mogelijk actie. Als je voor de burn-out reageert, dan heb je nog energie, kun je zelf nog beslissingen nemen en heb je moed. Het nemen van beslissingen geeft je vertrouwen en maakt je sterker.

Eens je in burn-out zit, kun je gedurende een tijd niets meer. Je lichaam bepaalt alles en dokters nemen dingen van je over.

Je krijgt emotioneel een grote knak, je wordt geconfronteerd met je lichamelijke beperkingen. Je verliest veel van je zelfvertrouwen en je voelt je vaak echt opzij gezet door je werkgever. Je voelt je onbegrepen door je omgeving en je begrijpt totaal niet waarom je lichaam zo reageert.

  1. Wie vage klachten als symptomen voor burn-out herkent, kan loopbaanbegeleiding als preventie tegen burn-out of  loopbaanbegeleiding na burn-out volgen. Zo ga je met een professional naar je werksituatie kijken. Je leert onder andere beter grenzen stellen, assertiever zijn, neen zeggen maar ook je eigen competenties beter inschatten, je realisaties meer benoemen, trots zijn op je werk waardoor je zelfvertrouwen vergroot.
  2. Ervaar je frustraties in je privé- of werkomgeving, ga dan na welk ze zijn en hoeveel tijd per dag je jezelf ergert met een tool als Happyindex.be . Burn-out is immers een langdurige stresssituatie die niet aangepakt werd. Het begint met het onderkennen van patronen in frustraties die leiden tot stress. Als je de frustratries wegneemt, doe je voor jezelf al aan preventie.
  3. Neem ook contact op met je huisarts. Hij kan je doorverwijzen naar een psycholoog of andere gezondheidswerkers. Burn-out vergt een multidisciplinaire aanpak waarbij je huisarts het overzicht bewaart om jou goed te begeleiden.

 

Blijven of vertrekken? Krijg inzicht met loopbaanbegeleiding
Scroll naar top