burn-out getuigenis Maartje

Burn-out therapie ging me vaak te langzaam

Toen Maartje 14 maand geleden crashte, dacht ze dat ze na een weekje rust wel weer terug aan het werk gaan. Ondertussen is ze omwille van haar burn-out van job veranderd en werkt ze 8 uur per week als communicatie-assistent.

De eerste signalen van burn-out

Maartje kreeg heel wat lichamelijke en psychische klachten als eerste signalen van een burn-out.

Qua lichamelijke klachten vielen vage klachten zoals hardnekkige na 30 jaren weer opkomende eczeem, oorsuizingen, erg heftige hoofdpijn op het achterhoofd, extreme roos op de hoofdhuid (ook eczeem) op. Door haar gespannen spieren leek het of ze een tennisarm had.

Maartje zag er ook enorm vermoeid uit met erg donkere kringen rond haar ogen. Soms had ze een vaag zicht (alsof je met open ogen in het water gezwommen hebt). Ze had ook bekkenbodemklachten, last van een trillend ooglid en nekpijn door gespannen spieren waarvoor de dokter geen verklaring kon vinden. Let op veranderingen in je lichaam want Maartje heeft pijnlijk ervaren wat spierspanningen in je lijf allemaal kunnen teweegbrengen.

Zo was ze steeds vaker moe. Ze had gewoon de fut niet meer om iets te doen. Het resultaat was dat ze steeds vaker avonden thuis op de bank hing en weekenden passief thuis doorbracht.

Tegelijk werd ze emotioneler. Ze raakte steeds vaker geërgerd, chagrijnig en heel emotioneel bij dingen waar je anders geen traan om zou laten. Bij ieder dood vogeltje of egeltje op straat wilde ze al huilen,

Ze vergat ook dingen zoals de plaats waar ze haar sleutels gelegd had of haar bagage had gezet. Tenslotte had ze minder zin om naar het werk te gaan en kwam ze vaker te laat.

Professionele begeleiding ging me vaak te langzaam

Voor Maartje ging de begeleiding vaak te langzaam. Ik wilde alweer terug aan het werk onder het mom van: niet aanstellen, gewoon doorgaan.

Daarbij voelde ik me vaak niet serieus genomen als mijn jobcoach mij telkens wilde afremmen. Ze werd ook mis begrepen. Zo rapporteerde haar jobcoach onterecht aan haar werkgever dat ze geen opleidingen wilde volgen terwijl ze van in het begin uitdrukkelijk naar omscholing gevraagd had. Het is dus enorm belangrijk om na te gaan of je begeleiders je wel goed begrepen hebben.

Uiteindelijk blijkt dat mensen met burn-out doorgaans snel opnieuw aan het werk willen. Achteraf gezien hadden de begeleiders toch gelijk dat ze bleven hameren om voldoende rust te nemen.

Bang voor herval en onzekerheid

Maartje blijft bang. Ik blijf bang om weer over mijn grenzen te gaan zonder het door te hebben. Aan de ene kant ben ik enorm graag weer aan de slag. Tegelijk schrikt het me af om elke dag vroeg te moeten opstaan en de hele dag te gaan werken.

Ik ben ook enorm onzeker. Zal ik mezelf niet overslapen, zal ik wel op tijd aankomen, zal ik efficiënt functioneren?

Accepteer dat je je rot voelt

Als tip wil Maartje nog meegeven dat je jezelf de ruimte blijft geven.  Accepteer dat je je rot voelt. Het heeft totaal geen zin om tegen jezelf te vechten. Het is normaal dat het soms niet lukt.

Hoe is het zover kunnen komen?

Tegelijk is het belangrijk dat je je niet zo maar neerlegt bij je burn-out. Uiteindelijk moet je verder. Werken aan je herstel betekent ook dat je voor jezelf nagaat hoe het zo ver is kunnen komen en maatregelen neemt om het in de toekomst anders te doen.