burn-out huisvrouw

In burn-out door huisvrouw te zijn

Carla is het levendige bewijs dat je als huisvrouw ook in burn-out kunt belanden. “Ik was huisvrouw, moeder en alleenstaand. Omdat mijn kinderen zoveel energie van me vergden, vond ik dat ik geen keuze had en dat ik het niet rustig aan kon doen.

Tijdens ons gesprek blijkt dat Carla er alleen voor stond. Ze kon bij niemand aankloppen voor hulp. Ze had wel een paar vrienden maar die kon ze niet inschakelen voor opvang van de kinderen.

“Mijn zoon heeft door zijn ADHD en autisme een apart gedrag waardoor veel mensen niet met hem kunnen omgaan. Ook mijn dochter heeft extra aandacht nodig.” Omwille van de kinderen, bleef Carla thuis.

Hoe uitte de burn-out zich bij jou? Welke blokkage heb je ervaren?

Carla had de typische klachten van een burn-out: totale vermoeidheid, kort lontje, geen focus, geen concentratie, slecht slapen, ontevredenheid, laag zelfvertrouwen, lage zelfwaarde, onzekerheid, duizeligheidsklachten, gespannen spieren met nek- en rugklachten als gevolg en veel migraines.

Rusten kende Carla amper. Ze kwam maar enkele dagen per 2 weken aan rust toe toen haar kinderen weg waren. Dat waren dan letterlijk haar bijkomdagen.

Thuis blijven verlaagde mijn zelfvertrouwen

Na verloop van tijd besloot Carla om werk te gaan zoeken omdat ze merkte dat enkel thuiszitten haar eigen ik onderuit haalde.

“Geen betekenis meer voor anderen hebben voor mijn gevoel, nooit meer met andere volwassenen praten behalve op het schoolplein, mijn kennis niet meer kunnen delen, geen leuke dingen kunnen doen omdat je geen geld hebt, dat alles maakt je heel onzeker en verlaagt je zelfbeeld”, besluit Carla.

“Ik voelde me mentaal steeds meer wegzakken”. Werk vinden werd daarom voor haar enorm belangrijk. “De positieve invloed van werken was voor mij als persoon veel groter dan de nadelen van de extra taken”, legt Carla uit.

Wat heb jij uit je burn-out geleerd?

  1. Persoonlijke ontwikkeling is noodzakelijk. Zoek een uitdaging waardoor je het gevoel krijgt dat je dingen bijleert of groeit.
  2. Werk dagelijks aan stressreductie (dat is iets anders dan ontspanningstechnieken). Je komt immers in burn-out als je lange tijd onder stress blijft staan. Ga voor jezelf na wanneer je stress ervaart en verminder vervolgens de stress.
  3. Zeg nee, zet grenzen, doe dingen die je leuk vindt

Stress vermijden

Vandaag vindt Carla rust door haar oefeningen te blijven doen, dagelijks haar energie, gedachten en gevoelens te observeren en er zich aan aan te passen als ze merkt als de stress te ver omhoog gaat.

Werken na burn-out

Carla heeft ondertussen haar eigen zaak.  Werken is leuk, vindt ze omdat ze haar klanten zo goed begrijpt. Van werken krijgt ze nu echt energie.

Scroll naar top